Observationsinstruktioner i Pulterkammeret

  Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag
Uge 18 Normal Normal Normal Opsætning* Koncept I Koncept I
Uge 19 Koncept I Koncept I Koncept I Opsætning* Koncept II Koncept II
Uge 20 Koncept II Koncept II Koncept II Opsætning* Koncept III Koncept III
Uge 21 Koncept III Koncept III Koncept III Normal Normal Normal
Uge 22 Normal Opsætning* Koncept IV Koncept IV Koncept IV Koncept IV

 *En fælles aktivitet på dagen kl. 9-10, hvor vi også lige vender hvad vi særligt observerer på i dette koncept, hvilken rolle vi har etc.

Koncept I
Vi rydder op, sørger for alle skuffer og skabe er ordentligt lukkede, vi fjerner regler fra indgangen og sætter dem lavt og lige indenfor i rummet, den der har observationsvagten tilser rummet løbende og rydder op, gerne mens folk er der – evt. inden man forlader rummet indgå i dialog med dem der måtte være der om hvordan de har oplevet situationen og om de har været i Pulterkammeret før.

Koncept II
Vi rydder mindre op / slet ikke, vi sætter store kartonbogstaver med glimmer ”Pulterkammeret” op, vi tilser rummet løbende for at ”hygge” om folk; sludre, lege, sætte i gang. Vi indgår i dialog med dem der måtte være der om hvordan de oplever situationen med en ”biblioteksværtinde” og om de har været i Pulterkammeret før.

Koncept III
Pulterkammeret sættes tilbage til normal-standard, men indgangen lukkes mere til – perleforhængene tages ned, der sættes f.eks. spaghetti vægge op så indgangen synes mindre og mere hemmelig. Vi indgår i dialog med dem der måtte være der om hvordan de oplever situationen og særligt om de har været i Pulterkammeret før og har bemærket ændringen.

Koncept IV
Skattejagt i rummet / tælle-tema (noget voksne er gode til: at ligge sammen, noget børn er gode til: at lede/finde – vi inviterer brugerne af rummet til at deltage i en mini-skattejagt (vi har på dagsorden til projektmøde uge 20)

Hvad observerer vi særligt på

  • Hvad observerede du af aktivitet omkring indgangen til Pulterkammeret?
  • Hvem var der i rummet, hvad var de i gang med?
  • Observerede du nogen ændring i adfærd fra tidligere?
  • Høre dem der er i rummet om de har brugt Pulterkammeret før?

 Hvordan opfører vi os i rummet

  • Hvad sker der, hvis vi virker meget fokuserede på at holde orden derinde – ligger på plads og ordner så der er ryddeligt, men også mens folk er der – registrerer de vores opførsel, hvad siger de, hvis vi spørger dem efterfølgende?
  • Hvad sker der, hvis vi er meget afslappede derinde – hygger, er værtindeagtige, lader tingene flyde – registrerer de vores opførsel, hvad siger de, hvis vi spørger dem efterfølgende?